Hoe zit het met de paalfunderingen voor de P+R Linkeroever? Onze experts aan het woord.

24/10/2018

Begin oktober is de aanleg van het P+R gebouw van start gegaan. In de eerste fase worden funderingswerken uitgevoerd waarbij de aannemer 250 schroefpalen van 20 meter lang de grond in zal boren; in een tweede fase (na Nieuwjaar) komen er nog eens een 500 palen bij. Wij vroegen onze experts Mike Provost en Bart Verelst voor wat extra uitleg.

Bart Verelst en Mike Provost, onze experten aan het woordBart (links op de foto) en Mike (rechts op de foto), onze experten van dienst

Heren, het is een indrukwekkend zicht om de palen de grond in te zien gaan. Vanwaar de keuze voor schroefpalen?

Mike: we hebben een paaltype voorgeschreven dat, tijdens de uitvoering van de werken, zo weinig mogelijk lawaai en trillingen veroorzaakt. In tegenstelling tot heipalen die met de nodige kracht in de ondergrond worden geslagen. Daar waar het mogelijk is, kiezen we er altijd voor om technieken en materialen te gebruiken die de hinder voor de omgeving zoveel mogelijk beperken. Specifiek voor deze palen was het uiteraard niet alleen belangrijk om de hinder zo beperkt mogelijk te houden, maar ook dat het palen zijn met zeer goede eigenschappen wat draagvermogen betreft.

Paalzetting P+R LinkeroeverSchroefpalen van 20 meter lang.. Daar heb je een stevige machine voor nodig.

Mike: Klopt, bedrijfsklaar weegt de machine 68 ton en heeft de giek een hoogte van 31 meter. Het transport van zo’n gigant is niet vanzelfsprekend en, helemaal geïnstalleerd, zie je het al van ver staan.

En hoe werkt zo’n machine precies?

Bart: Een holle stalen buis wordt d.m.v. een schroefvormige boorkop tot op de gewenste diepte geboord. Het inboren zelf gebeurt onder volledige horizontale wegpersing van de grond, waardoor we geen grond moeten afvoeren. Ook ontstaat hierdoor een goed contact van het latere beton met de weg geperste grond, wat een zeer bevorderlijke invloed heeft op het draagvermogen van de paal. Vervolgens wordt, na het inbrengen van zo’n 400 liter beton, een wapeningskorf ingebracht. Tot slot wordt de boorbuis, onder het inpompen van het resterende beton terug naar boven uitgedraaid. Eens dat beton is uitgehard, is de paal klaar.

Gaat dat goed vooruit zo’n paal maken?

Bart: Het inboren zelf duurt een 20-tal minuten, dan volgt het inbrengen van de wapeningskorf, betonneren en uitdraaien. Alles samen maximaal een 40 minuten. Rekening houdend met het verplaatsen van de machine e.d. kunnen er tussen de 10 à 15 palen per werkdag geplaatst worden.

De palen worden in de grond gemaakt en zijn dus bovengronds niet zichtbaar. Hoe indrukwekkend is zo’n paal?

Bart: Elke paal heeft een diameter van 0,51 meter en de boorlengte bedraagt ongeveer 20,5 meter. Iedere paal bevat zo’n 4 kubieke meter – 4000 liter – beton en elke wapeningskorf weegt zo’n 300 kg. Dat zijn dus stevige palen.

750 palen, dat lijkt best veel?

Mike: Het zijn er inderdaad ongeveer 750 met elk een gemiddeld nuttig draagvermogen van zo’n 100 ton. Dat lijkt een groot aantal palen, maar we spreken over een gebouw van +/- 150 op 75 meter, met 6 niveaus. 750 palen komt dus neer op gemiddeld één paal per 15 m². In de ondergrond is een weinig draagkrachtige laag aanwezig – polderklei en/of veenlagen. Op een dergelijke laag kun je niet zomaar een gebouw neerzetten zonder groot risico op ontoelaatbare en te grote zettingen van de ondergrond. Vandaar dat er een stevige fundering onder het gebouw komt.

En hoe ziet de rest van de fundering eruit?

Mike: Enkel het diepst gelegen centrale deel met de fietstunnel is volledig in gewapend beton dat rechtstreeks draagt op de palen. De overige platen van het gelijkvloers (boven het grondwater gelegen) zijn platen op zogenaamde volle grond, die plaat rust dus gewoon op de grond en draagt niet op de palen. De wegenis die aan de P&R toekomt (en ook elders voor zover die boven het grondwater ligt) ligt tenslotte ook “gewoon” op de grond. Die grond is dan wel voldoende draagkrachtig.

Lees meer over de start van de aanleg van de P+R Linkeroever >

Het toekomstige P+R gebouw Linkeroever